![]() |
Jak zaprojektować prezentację opartą na zasadach? |
Na
pewno każdy z nas jest w stanie przywołać w pamięci nieciekawy
wykład, okraszony dodatkowo prezentacją PowerPoint, przeładowaną
tekstem. Wychodząc z takiego spotkania, będziemy mieć poczucie, że
nic z niego nie zapamiętaliśmy, a same zajęcia były nudne.
Prezentacja
stała się standardową metodą ubogacającą wykłady, szkolenia,
spotkania biznesowe, czy też kursy e- learningowe. Ruth Colvin Clark
w książce „Szkolenia oparte na dowodach” przedstawia
sześć zasad, którymi należy się kierować podczas projektowania
prezentacji.
Określ
realne cele.
Prezentacja
może ułatwiać proces uczenia. Nie jest jednak narzędziem,
które kształtuje umiejętności, czy wartości. Najlepiej sprawdza
się jako metoda przekazywania nowej wiedzy. Ruth Clark podkreśla,
że: „Prezentacja oparta na zasadach jest udana, jeśli w 60% jest
odpowiednio zaprojektowana i przygotowana, w 20% jest profesjonalnie
poprowadzona, a w 20% zależy od czynników związanych z warunkami
technicznymi i organizacyjnymi, takimi jak rodzaj pomieszczenia,
grupa odbiorców, ewentualne usterki techniczne itp.”.
Zaangażuj
odbiorcę.
Pamiętaj,
że trafnie przygotowana prezentacja powinna pobudzać nasze procesy
poznawcze (pamięć, koncentrację, uwagę). Ruth
Clark wyróżnia dwa rodzaje zaangażowania: psychologiczne
i behawioralne. W przypadku zaangażowania
psychologicznego odbiorca będzie przetwarzał informacje na poziomie
głębokim, lecz temu procesowi nie musi towarzyszyć aktywność
behawioralna (zmiana zachowania). W jednym z eksperymentów
wykazano, że grupa, która w trakcie wykładu miała możliwość
odpowiedzieć na dwa do czterech pytań (które zadawał wykładowca)
z użyciem zdalnie sterowanych terminali- lepiej zapamiętywała
treść wykładu. Zaangażowanie na poziomie behawioralnym wpłynęło
na lepsze przetwarzanie informacji.
Uwzględnij
elementy wizualne.
Slajdy
wypełnione wyłącznie tekstem utrudniają zapamiętywanie nowych
treści.
Właściwie dopasowana grafika do tematu prezentacji oraz odpowiednio przedstawiona wiedza teoretyczna np. w formie schematu- pomaga podtrzymać zainteresowanie odbiorcy oraz wzmocnić przekaz. Elementy wizualne, to nie tylko schematy, za pomocą których prezentujemy złożony materiał, ale również animacje, fotografie czy też rysunki. Istnieje szereg dowodów naukowych przemawiających za tym, że elementy graficzne mogą ułatwiać proces uczenia się nowego materiału oraz podtrzymać uwagę odbiorcy (o czym więcej możesz przeczytać w książce Ruth Colvin Clark).
Musisz jednak pamiętać o tym, że najbardziej efektywna grafika, to taka, która:
Właściwie dopasowana grafika do tematu prezentacji oraz odpowiednio przedstawiona wiedza teoretyczna np. w formie schematu- pomaga podtrzymać zainteresowanie odbiorcy oraz wzmocnić przekaz. Elementy wizualne, to nie tylko schematy, za pomocą których prezentujemy złożony materiał, ale również animacje, fotografie czy też rysunki. Istnieje szereg dowodów naukowych przemawiających za tym, że elementy graficzne mogą ułatwiać proces uczenia się nowego materiału oraz podtrzymać uwagę odbiorcy (o czym więcej możesz przeczytać w książce Ruth Colvin Clark).
Musisz jednak pamiętać o tym, że najbardziej efektywna grafika, to taka, która:
- ściśle wiąże się z tematem prezentacji (nie jest to tzw. grafika dekoracyjna, czyli zdjęcia, które tylko uatrakcyjniają nasz przekaz, nie są zaś związane z tematem)
- przedstawia zależności pomiędzy omawianymi treściami,
- zawiera objaśnienia (elementy wizualne np. ilustracje powinny zawierać opisy objaśniające prezentowany proces).
Autorka
książki: „Szkolenia oparte na dowodach” podkreśla,
że elementy graficzne w prezentacji mają największe znaczenie w
przypadku odbiorców, którzy nie mają określonej wiedzy
merytorycznej, w porównaniu do grupy reprezentującej ekspercki
poziom.
Zbuduj
obecność społeczną.
Pamiętaj,
że wygłaszając wykład, komunikacja powinna przebiegać dwutorowo,
na linii wykładowca- odbiorcy. Zadaniem
prowadzącego jest budowanie poczucia obecności społecznej wśród
uczestników spotkania. Według autorki książki, trener powinien
zachęcać uczestników do zadawania pytań oraz nawiązywania
interakcji poprzez np. ćwiczenia w małych grupach, zadawanie pytań
uczestnikom z wykorzystaniem terminali. Istotna jest również
komunikacja na poziomie niewerbalnym (ton głosu, otwarta postawa)
trenera, jego otwartość wobec grupy.
Pamiętaj
o przykładach.
Jak
twierdzi Ruth Clark- przykłady w prezentacji są po
prostu konieczne! Mogą zarówno rozpoczynać naszą prezentację i
tym samym zachęcać uczestników do aktywnego udziału w zajęciach
(poprzez ocenę i omówienie przykładu), jak również powinny
pojawić się w trakcie trwania wystąpienia. Zastosowanie
przykładów aktywizuje odbiorców szkolenia do aktywnego
przetwarzania informacji. Liczne badania pokazały, że lekcje
opatrzone przykładami oraz ćwiczeniami są bardziej skuteczne pod
względem zapamiętywanych treści i pozwalają zaoszczędzić czas
(przeznaczony na omówienie zagadnienia), w porównaniu do lekcji
poprowadzonych w tradycyjny sposób (opatrzonych wyłącznie
ćwiczeniami).
Trzymaj
się tematu prezentacji.
Prezentacja
nie może być przeładowana informacjami teoretycznymi. Zasoby
poznawcze człowieka mają ograniczoną pojemność. Dlatego ściśle
trzymaj się określonego celu i tematu zajęć, a ilość informacji
dostosuj do grupy odbiorców. Autorka książki przytacza zasadę-
mniej znaczy więcej, która w przypadku projektowania prezentacji
znajduje swoje zastosowanie w stu procentach.
Więcej
przeczytasz w:
Clark,
R., C. (2014). Szkolenia oparte na dowodach, Wrocław. Moderator.
Komentarze
Prześlij komentarz