Co wyróżnia kobiety przedsiębiorcze?

Co wyróżnia kobiety przedsiębiorcze?

W tym roku mija zaledwie setna rocznica uzyskania przez kobiety w Polsce oraz innych krajach europejskich prawa wyborczego. Mimo to płeć piękna przez te kilkadziesiąt lat starała się ukształtować znaczącą pozycję w różnych obszarach życia, takich jak biznes lub przywództwo.

Przedsiębiorczość kobiet w filmie.

Jeśli sięgnęlibyśmy do filmu- to nie trudno znaleźć w nim wiele fascynujących przykładów kobiecych kreacji pełnych siły, determinacji i odwagi, by osiągać zamierzone cele i spełniać swoje marzenia. W ostatnim filmie Stevena SpielbergaCzwarta władza główna bohaterka- Kay Graham, w którą wciela się wspaniała Meryl Streep, zostaje postawiona w obliczu trudnych decyzji, tuż po śmierci męża. Stając na czele jednej z amerykańskich gazet, musi się również zmierzyć ze światem przywództwa i władzy, w której dominują mężczyźni. Udaje jej się to wyśmienicie, pomimo licznych nacisków i presji z zewnątrz. Z kolei w filmie Ukryte działania” możemy przenieść się do świata dyskryminowanych kobiet, które pokonują trudności dzięki swojej pasji i talentowi. Po prostu starają się robić to, co kochają i w co wierzą. Pracują w NASA i osiągają na tej płaszczyźnie liczne sukcesy. Jeśli sięgniemy do realnego życia, to również łatwo dostrzec w nim kobiety piastujące znaczące role w świecie nauki, biznesu, czy też polityki. W tym wartym uwagi gronie powinny się znaleźć: Ewa Minge, Maria Cure- Skłodowska, Wisława Szymborska, Dr Irena Eris, czy też Kathryn Bigelow oraz wiele wiele innych Pań, które wykazują się postawą przedsiębiorczą, odwagą i stanowią doskonały przykład dla innych kobiet chcących odnaleźć swoją płaszczyznę spełnienia w życiu zawodowym.

Obraz przedsiębiorczej kobiety. 


Raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) pn. „Przedsiębiorczość kobiet w Polsce” pokazuje, że nie możemy zdefiniować przedsiębiorczości typowo „męskiej” i „kobiecej”, bo takowej nie ma. Jaki obraz przedsiębiorczej kobiety wyłania się z powyższych badań? Obie grupy (zarówno kobiety, jak i mężczyźni) zakładając działalność gospodarczą, doświadczają podobnych trudności, uwarunkowań i zależności związanych z kreowaniem własnej marki. Jednakże statystyki nadal pokazują, że to wciąż więcej mężczyzn decyduje się ponieść ryzyko związane z otwarciem własnej firmy. Chociaż kobiety, podobnie jak mężczyźni cechują się: wysoką motywacją osiągnięć, wysokim poziomem wiedzy oraz otwartością na zmiany, co jest kluczową cechą w skutecznym kreowaniu biznesu. Ciekawym zjawiskiem jest fakt, iż największy wzrost liczby firm zakładanych przez kobiety mogliśmy zaobserwować na początku lat 90.

Co wyróżnia Panie, które prowadzą swoje firmy?

Przedsiębiorcze kobiety w Polsce: 

  • Najczęściej posiadają dzieci (jedno lub dwójkę). Posiadanie przez kobiety potomstwa do lat 7 wpływa na ich decyzję o otwarciu własnej firmy (obniża prawdopodobieństwo rozpoczęcia biznesu) z uwagi na konieczność zapewnienia opieki dzieciom. Większość Pań, które stawiają swoje pierwsze kroki w biznesie, nie ma jeszcze dzieci lub ma już starsze i bardziej samodzielne. 
  • Pozostają w stałych związkach. Badania pokazują, że istnieje zależność pomiędzy powodzeniem kobiet w biznesie a pozostawaniem w stałych związkach. Kobiety te często otrzymują wsparcie ze strony partnera lub współmałżonka, który motywuje je do działania. 
  • Są dobrze wykształcone. Wykształcenie wyższe posiada ponad 20% kobiet prowadzących działalność gospodarczą. Występują tutaj różnice między kobietami mieszkającymi na wsi oraz w dużych aglomeracjach (ta ostatnia grupa jest lepiej wykształcona). 
  • Zdobyły doświadczenie, pracując poprzednio na etacie. Decyzja o własnym biznesie jest wynikiem całościowego doświadczenia zawodowego (33% kobiet). 
  • Starają się wykorzystać odpowiednią sytuację na rynku np. poprzez skorzystanie z dofinansowania. Motywacje mężczyzn pod tym względem są inne. Częściej kierują się potrzebą wykorzystania szansy i potrzebą sprawdzenia się w biznesie. 
  • Chcą poprawić swoją sytuację finansową oraz osiągnąć niezależność. 
  • Najczęściej otwierają firmy z branży: obsługa klienta, świadczenie usług, ochrona zdrowia i pomoc społeczna, edukacja lub obsługa rynku nieruchomości. 
  • Stanowią grupę kobiet wieku 35- 44 lata oraz powyżej 45 roku życia (na przestrzeni lat 2000- 2011 zmalała ilość kobiet, które w wieku poniżej 24 lat zdecydowały się na prowadzenie własnej działalności gospodarczej). 
  • Cechują się wysokim poziomem przedsiębiorczości na tle innych krajów europejskich. Polska zajmuję pod tym względem wysoką pozycję. 
  • Najczęściej prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą. Chociaż w ostatnich latach obserwujemy wzrost kobiet- pracodawców, które zatrudniają pracowników.

    W ostatnim czasie powstało mnóstwo inicjatyw skierowanych właśnie do kobiet, które chcą realizować się w sferze biznesowej. Jednym z nich są ogólnopolskie spotkania w ramach programu- Kobieta w biznesie, które cieszą się niesłabnącą popularnością. W Warszawie natomiast prężnie działa Fundacja Przedsiębiorczych Kobiet, która umożliwia udział w takich programach jak: „Biznes w kobiecych rękach”, „Matka- Przedsiębiorczyni”, „Best”, „Nest_Smolna”. Niektóre projekty są skierowane bezpośrednio do młodych mam, które chcą powrócić na rynek pracy po urlopie macierzyńskim. Programy wsparcia oferują między innymi dofinansowanie opieki nad dzieckiem lub dotację na założenie działalności gospodarczej. Jednakże wciąż jest to jedynie kropla w morzu potrzeb. Jak pokazują badania- możemy być z siebie dumne, ponieważ na arenie międzynarodowej Polki jako kobiety realizujące się w biznesie wypadają bardzo korzystnie. Mimo to dużo więcej kobiet deklaruje chęć spróbowania swoich sił w biznesie, ale jak same twierdzą bariery zewnętrzne im na to nie pozwalają (jest to wg nich zbyt mała ilość funduszy, niski poziom wiedzy i niewystarczająca ilość szkoleń biznesowych). Dlatego programy wsparcia dla Pań powinny być kierowane do różnych grup wiekowych, a w szczególny sposób kłaść akcent na: programy mentoringowe, kompleksowe przygotowanie w zakresie zarządzania, doradztwa biznesowego i tworzenia strategii biznesowej oraz omówienie barier społeczno- kulturowych (aby wzmocnić przekonanie o wysokiej skuteczności kobiet w biznesie). Pamiętajmy, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni zgodnie twierdzą, że w biznesie najważniejsza jest: pracowitość, cierpliwość oraz kreatywność i innowacyjność. A tych dyspozycji nie wyniesiemy z żadnego szkolenia.






Bibliografia:
Przedsiębiorczość kobiet w Polsce, Warszawa, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, 2011.

Źródła internetowe:
Dane Eurostatu dotyczące zatrudnienia, 2016: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/pdfscache/13848.pdf
Oficjalna strona FILMWEB: opis filmu „Czwarta władza” http://www.filmweb.pl/film/Czwarta+w%C5%82adza-2017-794705
Oficjalna strona FILMWEB: opis filmu „Ukryte działania”
Oficjalna strona Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet:
http://www.siecprzedsiebiorczychkobiet.pl/



























Komentarze

  1. Bardzo się cieszę, że wszystko zmierza w dobrym kierunku i przedsiębiorczość wśród kobiet wciąż wzrasta :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cha, to wszystko wskazuje na to, że jestem kobietą przedsiębiorczą :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Porządnej przygotowany tekst :). Napracowałaś się. Cieszę się,że Polska się rozwija dzięki ambitnym, przedsiębiorczym ludziom, którzy biorą sprawy w swoje ręce.

    OdpowiedzUsuń
  4. Damn, już wiem dlaczego ja i sukces się mijamy ;).

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz